ماساژ هویتی مستقل

ماساژ ،هویت مستقل

ماساژ ، ماساژ است.

ماساژ چيست؟

با اينكه از تاريخ پيدايش ماساژ در شرق و حتي كشور ايران چند هزار سال مي گذرد اما بحث فراگير شدن آن در مراكز مختلف اعم از مكانهاي ورزشي ،استخرها ، زيباييي اسپاها و حتي مطبهاي پزشكان به چند سال اخير بر مي گردد. به طوريكه شايد اكثر مردم در طول اين سالهاي اخير حتي براي يك بار هم كه شده ، ماساژ را تجربه كرده اند.

ماساژ چيست؟

اما به راستي ماسـاژ چيست؟ چه تاثيراتي بر بدن دارد؟ براي چه افرادي مفيد است؟ ماسـاژور بايد چه ويژگيهايي داشته باشد؟ و دهها پرسش ديگر كه بايد در ذهن تمامي افرادي كه علاقه مند هستند از خدمات ماســاژ استفاده كنند نقش ببندد.تا اين امر مفيد بتواند به شكلي صحيح و اصولي در كشور رواج پيدا كند.

متاسفانه از آنجا كه تا چند وقت اخير براي خدمات اسپا و ماسـاژ جايگاه خاصي تعريف نشده بود زمينه فعاليت افراد فرصت طلب و سودجو فراهم شد تا اين امر به شكل غير اصولي و غير حرفه اي رواج پيدا كند كه خوشبختانه با تعريف ماساژ در اتحاديه و به رسميت شناخته شدن آن و صدور مجوز ، روند اين امر رو به بهبودي است.

تعريف ماساژ: ماسـاژ به طور كلي مجموعه اي از حركات و تكنيكهاي مشخص است كه توسط ماساژور روي بدن ماسـاژ گيرنده به منظور ايجاد تعادل انجام مي شود. البته اين تعريف بسيار كلي است و پرداختن به جزئيات به دليل گستردگي زياد خارج از اين بحث قرار مي گيرد اما مطلب مهمي كه هر فردي قبل از تجربه ماسـاژ بايد به آن آگاه باشد اين است كه ماسـاژ دسته بندي بسيار وسيعي دارد. ماسـاژها به انواع زيادي تقسيم مي شوند .اين امر مهمترين مطلبي است كه ناديده گرفته شده است و مي تواند بسيار مضر باشد.

ماساژ كل بدن, ماسـاژ لاغري,ماسـاژ درمـاني

زمانيكه با بعضي از مراكز تماس گرفته مي شود و اين پرسش مطرح مي شود كه شما چه نوع خدمات ماساژي را ارائه مي دهيد شاهد اين هستيم كه پاسخها به اين شكل خلاصه مي شود كه ماسـاژ كل بدن، ماسـاژ قسمتي از بدن، ماساژ لاغري، ماساژ درماني و جوابهايي از اين قبيل كه با نگاه علمي به اين مقوله، اين پاسخها بسيار غير اصولي و غير حرفه اي است،

چرا كه دسته بندي ماساژ به اين گونه نيست. در يك نگاه كلي مي توان را به دو دسته مـاساژ شرقي و مـاساژ غربي تقسيم بندي كردكه هر كدام از اين نوع مـاساژ اساس و ريشه و تكنيكهاي خاص خود را دارا هستند و خود آنها به دسته هاي كوچكتري تقسيم مي شوند.

سبکهای ترکیبی ماســاژ!

جالب توجه اينكه در ميان تمام ادعاهاي عجيب و قريب مدعيان مـاساژ اين نكته به چشم مي خورد كه برخي از اين افراد ادعاهاي ارائه سبكهاي تركيبي از ماساژهاي مختلف را دارند كه به نظر بنده اين وحشتناك است. چرا كه در تمام دنيا زماني كه يك مـاساژ با نامي مشخص ارائه مي شود حاصل سالها تحقيق و تجربه توسط افراد متخصص تاييد كننده يك سبك مي باشد. حال آنكه به راحتي و بدون بررسي نتايج علمي و تخصصي، اين سبكها با هم تركيب مي شود و به مشتري ارائه مي شود بدون آنكه تاثيرات آن به اثبات رسيده باشد.

صرفا بر اساس حس خوبي كه يك يا چند مشتري از خدمات ماساژور دارد نمي توان اصولي بودن و تأثيرات مثبت ماساژ را ثابت كرد. در كشوري مثل ما كه هنوز مركزي براي بررسي و تحقيق موضوع ماساژ شكل نگرفته است، تغيير دادن اصول ماساژي كه در كشورهاي ديگر ارائه مي شود بسيار خطرناك مي باشد. درست مثل اينكه شخصي به سليقه خود چند دارو را با هم تركيب كند و بلافاصله به مردم ارائه كند، بدون آزمايش و بررسي.

ماسـاژور حرفه ای

نكته مهم ديگر اغراق و غلو درباره ي تاثيرات ماساژ است به طوريكه بعضي از ماساژورها به خود اجازه مي دهند درباره بيماري افراد اظهار نظر كنند. در صورتيكه تشخيص و درمان بيماري صرفا به عهده پزشك است نه فرد ديگر. اما ضروري است كه تمام ماساژورها درباره ي ممنوعيات ماساژ آگاهي داشته باشند. حقيقت اين است كه ماساژ با تمام تأثيرات مثبت و خوبي كه دارد براي تمام افراد مفيد نيست و حتي مي تواند براي بعضيها مضر هم باشد.

ماسـاژور خوب

يك ماساژور خوب و حرفه اي به طور كلي بايد از مواردي كه باعث منع ماساژ است مطلع باشد و در صورتيكه به موردي برخورد كرد كه آگاهي نداشت قبل از انجام ماساژ مشتري را به پزشك ارجاع دهد.

بنابراين بسيار مهم است كه اگر كسي قصد دارد مـاساژ را حرفه ي خود قرار دهد حتما نزد اساتيد معتبر تعليم ببيند. فيلمهاي آموزشي براي يك چنين كاري بسيار مخرب است. وقتي بحث بدن انسان و كار عملي پيش مي آيد، جزوات، كتابها و فيلمها بدون نظارت استاد اصلا كفايت نمي كند.

چرا كه بدن يك انسان زنده جايي براي آزمون و خطا نمي گذارد. بسياري از مشاغل و حرفه ها هم همينطور هستند. آيا مي توان از روي كتاب پرستار شد و يا بعد از ديدن فيلم آموزش رانندگي مي توان به تنهايي سوار ماشين شد و رانندگي كرد؟

در خاتمه اين بحث جا دارد به امر مهم ديگري نيز اشاره شود و آن اين است كه ماسـاژ، ماسـاژ است. به همين سادگي و دور از تمام حاشيه ها و پيچيدگيها؛ و اين اصلا درست نيست كه ماساژ به امور ديگري مثل در

 

ماسـاژ و ورزش

مان و يا ورزش نسبت داده شود. ماساژ به طور عام درمان نيست بلكه تنها مي تواند به عنوان يك مراقبت از سلامتي محسوب شود. اگر در آينده مجالي بود به تفضيل اين بحث خواهيم پرداخت. از طرف ديگر برخي گمان مي كنند كه مـاساژ شبيه به يك شاخه ي ورزشي است كه به جرات مي توانيم بگوييم كه اينطور نيست. تنها يك شاخه از ماساژ غربي براي مراقبت از ورزشكاران وجود دارد كه باز هم باعث نمي شود مـاساژ زير مجموعه ي ورزش قرار بگيرد.

تمامي ورزشكاران و تيمها تحت نظر پزشك هستند اما آيا پزشكي زير مجموعه ورزش قرار مي گيرد؟!!!
اميد است در آينده ي نه چندان دور شاهد افزايش سطح آگاهي و فرهنگ صحيح استفاده از اين امر پر فايده باشيم.

 

Share

You may also like...

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Translate »